fredag 30 maj 2014

Bullar!

Inget roligt väder idag inte ... skönt att vara ledig då så man kunde ligga och dra sig i sängen i morse. Efter en lång frukost (är man ledig så är man ;) ) så blev det lite plock här hemma innan jag och Felizia bakade bullar. Blev vaniljbullar med choklad (jaadå, choklad kan man ha i de flesta bakverk, och det är ju sååå gott :) ).
 
Bulldeg
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk hjorthornssalt
1,5 dl strösocker
ca 16 dl vetemjöl
1 ägg (kan uteslutas)
 
Smält smöret och häll i mjölken, värm till 40 grader (jag använder alltid torrjäst, om färsk jäst så är det ju ca 37 grader). Blanda mjöl med jäst (torr), socker och hjorthornssalt. Häll över smörmjölken, ha i ägget, blanda ihop. Se till att degen arbetas väl. Jäs under bakduk ca 30-40 min.
 
Fyllning
Är ju väldigt individuellt vad man vill ha i sin fyllning. Jag utgår alltid från:
 
250 g smör
1,5-2 dl strösocker
 
Sedan beror det på vad jag vill ha i mer. Om kanel så tar jag drygt 1 dl, om vanilj så tar jag ca 0,75 dl vaniljsocker (samma om kardemumma + ett par msk vaniljsocker). Om choklad så 150-200 g (hackar). Är även gott med riven mandelmassa (gärna ihop med vit choklad) och då tar jag "en liten rulle" (minns inte om det är 100 el 200 g i en sån). Det du vill ha i fyllningen blandar du ihop till en "smet".
 
Knåda degen på bakbord/bänk el annan lämplig yta, dela i 2-3 delar, kavla ut till rektangel och bre på fyllningen. Rulla ihop och skär i lagom stora bitar. Vill du ha lite "snyggare" stil så viker du degen på tre och skär i smala remsor, tvinna dessa och snurra ihop 2 o 2.
Grädda i 13-15 min på 225 grader.
 

Vi var såklart tvungna att provsmaka :)
 
Blev även lite cremefyllda digestivekex till det. Är testpilot för Smartson och just nu får jag (vi) chansen att prova dessa kex från McVities, i smakerna vanilj och citron. Citronkexen har blivit en favorit hos oss allihop, medan vaniljen är lite för söta. Men de är ju fullt ätbara :)
 
Annars har vi inte gjort så där jättemycket idag, jag och Felizia. Skulle ju ha åkt ut till Ängeby och pysslat lite i stallet och ridit en skogstur, men blev lite bekväma i det dåliga vädret och sparar oss till imorgon (ordinarie ridning) istället :)
 
Sommaren, hallå??!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar