tisdag 8 november 2016

Ullared t/r

I fredags var det alltså dags för den resa som jag och Linda (och säkert Angelica och Linda A också ;) ) sett fram emot länge ... vår shoppingresa till Gekås, Ullared!!!
Men det var nära att Linda inte hade kunnat åka med - kl 6 i fredags morse ringde hon mig och meddelade att hon vaknat med feber och jätteont i halsen :(  Stackar´n! Efter lite extra vila på morgonen så åkte hon ändå med, men jag körde hela vägen ner så hon fick vila upp sig inför all shopping :)  Den "sjuka" jag kände av dagarna innan hade mildrats lite och jag mådde bra, om än snorig fortfarande.
Vi åkte 2 bilar (vilket var väldigt tur skulle det visa sig) och väntade in varandra ett par gånger på väg ner. Vintern kom ju till större delen av Sverige strax före helgen, vilket märktes längs vägen ... runt Jönköping såg det ut som att man var i fjällen, så mycket snö var det!, men vid Husqvarna och sedan ner mot Ullared så var det nästintill barmark.


Kom fram någon timme senare än vad vi först hade tänkt, men knappa 5 timmars shopping blev det första dagen i alla fall :)  För min del spenderades en stor del av tiden nere på hästavdelningen - dels så behövde jag ny ridhjälm, och det var ju inte lätt att prova ut - alla såg ju ut som köttbullar på huvudet, dels så behövde Felizia ridbyxor i större storlek och så blev det "lite" grejer till Minton, som varma täcken, m.m. :)

Ett ridtäcke, så han inte fryser om rumpan när vi rider

Termotäcke (att ha inne/under utetäcket) till extra kalla dagar

Vintertäcke

Men hann även med en sväng på damavdelningen och leksaksavdelningen - nu är i princip alla julklappar färdigköpta!

Första dagens shoppingskörd :)

 Mina och Lindas grejer är redo att köras upp på rummet!

Förra året när jag och Linda åkte så hyrde vi en lägenhet på en bondgård några km från Gekås, vilket var toppen, men den här gången provade vi faktiskt hotellet - skönt att ha nära till boendet efter shoppingen! Efter att alla kassar/väskor var "upprullade" till hotellrummet och bilar omparkerade så blev det middag på Harry's precis mittemot hotellet - majskycklingfilé med västerbotten-/potatisterrine, beasås och grillade grönsaker - mumsigt!

Efter att ha packat upp, gått igenom, sorterat och packat om så var det till slut dags att sova några timmar innan nästa shoppingdag skulle ta vid. Uppstigning 5.30, frukost kl. 6, sen ner med alla grejer i bilen och checka ut, innan vi steg in i varuhuset på nytt.



Andra dagen var det främst barnklädesavdelningen som gällde för mig, men även kompletteringar på första dagens avdelningar och så ville Robert ha lite grejer, plus att jag tittade runt lite på övriga avdelningar, där det också blev lite inköp.
Vid 13.30 var det dags att betala, packa in i bilarna, osv, för att sedan börja resan norrut igen.

Inte lika mycket andra dagen

Men blev ganska så fullt i bilen ändå, haha ;)

Tur att vi åkte ner i två bilar!
(mina och Lindas grejer tog ju liksom upp allt bagageutrymme, baksätet och takboxen ... ;) )

Nu var Linda friskare (hon orkade med shoppingen helt okej - tappert jobbat!) och körde första delen hemåt. Innan helgen så visste vi om att vädret kunde bli lite besvärligt runt Jönköping och en bit därefter, och jodå, det var det. Som tur var så tog övriga bil-/bussförare också det lugnt så vi varken åkte av vägen eller blev stående någon stans, men det var stundtals riktigt "vidrigt" att köra. Efter knappa 7 timmar så var vi hemma igen, med all vår dyrbara last, haha :)

Robert och barnen var i Öregrund över helgen så jag fick dels en god natts sömn, och dels kunde jag packa upp, sortera, "bokföra" och packa undan tänkta julklappar samt sortera in sådant som inte behövde "gömmas" - skönt att få göra sådant ostört!


När alla julklappar var nerpackade så var det dags att ta tag i alla kläder, m.m. ...

Felizia fick ny vinterjacka och nya termobyxor - såhär glad blev hon över det! :)

Nu laddar vi om inför nästa års resa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar