lördag 16 januari 2016

Helg!

Tänk att man nästan har hunnit glömma bort hur det känns att faktiskt få helg, på riktigt. Sååå efterlängtad den är nu när man jobbar igen! Kan ju också bero på att det varit en hektisk första vecka - mycket att göra och långa dagar. Vissa i min omgivning tycker att jag jobbat för mycket och undrar om det verkligen är rimligt .. tja jo visst kan man tycka att 7.45-18.30, t. ex., är lite långt och att man kanske inte ska "behöva" jobba hemma på kvällen dessutom, men vi lärare jobbar ju in våra lov under terminerna, vilket alltså ger längre arbetsveckor när vi väl jobbar. De som tycker att vi lärare har det "så bra" och "lätt" är ju varmt välkomna att se hur vi faktiskt har det, på riktigt (och då syftar jag inte bara på arbetstiden ... ). Och sen jobbar man ju inte alltid så långa dagar jämnt, 5 dagar i veckan termin lång, utan det blir ju oftast mer under vissa perioder, för att sedan kunna vara lite lugnare andra. Det jämnar liksom ut sig, men i snitt ligger det ju runt 9 tim/dag
Tur är det då att jag trivs bra med det jag gör och tycker det är roligt :)  Nu är det ju stundtals väldigt tufft, men det ligger ju en utmaning i det också, att få det att funka (hyfsat om inte annat).
 
Kvällarna under veckan har varit helt ok, men igår kväll var jag helt slut när jag väl kom hem. Somnade i soffan under "På spåret" *zzzz*  Vaknade till när tjejerna skulle gå och lägga sig, men sen tillbaka till soffan igen :)  Men bara en stund, sen var jag duktig och gick och la mig istället för att somna om där.
För att få hyfsat med sömn inför mina arbetsdagar så sover jag i ett annat rum än Winzton och Robert (hos Felizia eller Jazmine). Men nu under helgen sover jag i vår säng igen. Var lite halvspänd inför hur Winzton skulle reagera - skulle han bli jättemammig helt plötsligt eller skulle han sova på lika bra som tidigare i veckan. Det blev faktiskt det sistnämna, till slut. Han vaknade vid tolv och ville varken ha napp eller vatten (nänä ingen amning här inte lilla vän - har han klarat sig hela veckan så borde han ju göra det även fortsättningsvis). Efter en stund la Robert honom intill sig och då somnade han om (antar att det är så han har gjort under veckan). Tror att Winzton sov till 6 och sedan en stund till fram till 7, innan han tyckte att det var morgon på riktigt. Helt okej faktiskt, och även om jag vaknade när W gjorde det så behövde jag ju inte greja och böka så mycket med honom för att vi skulle kunna somna om.
Tanken är att fixa iordning så Winzton får ett eget rum snarast möjligt, men det är även beroende på andra saker (vi har inget extra rum att bara "slänga in" honom i (i så fall hade vi gjort det för längesen)).
 
En liten stund senare var det dags att gå upp för att göra i ordning mig och Felizia för att åka till stallet. Dels har hon kurs på lördagar och dels så skulle vi iväg på lite äventyr (mer om det när (om?) det är mer "på riktigt")  :)
Eftersom det har varit kallt hela veckan så har hästarna vilat, så också idag. Det blev alltså teori - de tränade bl.a. på hästarnas tecken.
Jazmine har också börjat på kurs nu - tillsammans med Skrutten och Pricken - stallets maskotar. Det är tre tillfällen - två teori och en ridning. I onsdags tränade de på de fyra vanligaste borstarna, och på några av hästens delar. Jazmine tyckte det var roligt!
 
Lite gos med Tobbe innan vi åkte hemåt

Helgen går fort - bara en dag kvar innan det är dags för en ny jobbvecka (och skola och förskola).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar