onsdag 19 december 2012

Från riktigt jobbigt till riktigt bra

Väckte barnen som vanligt i morse vid 6.30 för att åka iväg till förskola och jobb vid 7. Startade bilen, skrapade rutor och satte mig för att backa upp på vägen. Då tog det tvärstopp, kom ingenstans - bilen satt fast! :( Den stod "okörd" igår och så har det väl varit lite halvmilt för att sedan frysa på så blev väl för mycket is för vår "lilla" Volvo... Jag försökte ett par gånger men kom varken framåt eller bakåt. Försökte ta bort så mycket is kring hjulen jag kunde, men hjälpte inte. Ringde Robert i panik för att höra efter om vi hade grus någonstans, men nej. Efter en stund såg jag att det var bart på marken längst in vid garaget - GRUS! Tog en spade och lade dit det grus som fanns vid framdäcken, men inte heller det hjälpte. Lyckades sedan få tag på pappa som efter en stund kom på att man kan lägga en matta mot varje däck, det kan hjälpa. Hittade två tunnare mattor som vi inte använder och kilade in dem vid framdäcken. Satt en stund innan jag vågade prova. Var liksom sista utvägen annars fick det bli promenad till förskolan och bussen till jobbet. DET FUNKADE!!! Så nu har jag lärt mig något nytt, och mattorna fick åka med i bilen :)

Jazmine och Felizia satt så duktigt och väntade i bilen medan jag fixade och trixade och halvt gav upp. Med tanke på att de faktiskt fick vänta i 45 minuter och dessutom inte hade ätit frukost (gör det på förskolan) så är jag riktigt imponerad att de inte "bröt ihop".
Förskolan var förstående och snälla och lovade att båda barnen skulle få frukost inne på Js avdelning, trots att vi skulle komma långt efter frukosttidens slut (ringde vid 7.20 och frågade).
Jobbet likaså - vaktmästaren gick in och tog mina elever till jag kom, vilket ändå bara blev 20 minuter senare än den tid jag normalt börjar.

Det var den riktigt jobbiga delen.

Den riktigt bra delen i det hela är att jag har fått nytt jobb (igen ;) ). Blev ju erbjuden fortsatt tjänst i Bälinge, men det drog ut väldigt på tiden att få veta exakt vad jag skulle göra och hur stor tjänsten skulle bli (skulle fått veta definitivt i måndags men är fortfarande inte klart...). Så sökte ett par andra jobb under tiden. Var på intervju igår och blev uppringd idag vid 12 och blev erbjuden tjänsten - snabbt jobbat :)
Har lite dåligt samvete gentemot rektorn i Bälinge som ju hade räknat med mig till våren och iaf hade ett halvfärdigt schema...men han förstod och tyckte såklart att jag skulle ta tjänsten, som innebär mer idrott än jag skulle få i Bälinge och heller inte ett lika spretigt schema. Men han såg ju lite besviken ut, minst sagt. Han satt med ett färdigt anställningsavtal och jag säger att jag fått en annan tjänst. Usch vad dåligt jag mådde när jag gick därifrån :( Men jag vet att det här kommer bli bra - som sagt mer idrott och så inte lika långt att åka, iaf inte lika jobbig väg.
Så från 7 januari ska jag åka till Liljeforsskolan istället för Bälinge skola - spännande! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar