söndag 23 december 2012

Helsingfors, feber och julvaka

Var en helt okej resa, skönt att komma bort ett par dagar om inte annat. Men blev en stressig start...det var, som vanligt, mycket trafik i Stockholm och busschauffören valde ju inte de bästa vägarna direkt. Checkade in 12 minuter för sent och lyckades "stämpla" boardingkortet en minut före sista tid. Var sen en liten bit att gå till själva fartyget, och Jazmine har ju inte de längsta benen direkt (svårt att bära med packning) men hann fram lagom till de höll på att stänga dörrarna (men de hade nog koll på att vi kom).

Vi letade upp vår hytt innan vi gick ner för att äta middagsbuffé. Båda barnen fick i sig helt okej med mat, men de var nog mest nöjda med efterrätten - fri tillgång till glass!

Lite senare blev det juldisco med Tomten, Mumin och Lilla My - tjejerna dansade och kramades med Mumin, bl.a.
Innan vi gick och lade oss så promenerade vi lite på shoppinggatan och lekte i leklandet. Där träffade vi på Mumin och Lilla My igen. Den här gången var det My som fick kramar :)

Kvällsbus innan sovdags

Fredagen började väl inte så roligt - Felizia vaknade med 39 graders feber, lagom kul när man skulle gå i Helsinfors en hel dag... Vi tog det därför lite lugnt i hytten innan vi gick ner och åt frukost. Buffé är alltid trevligt och självklart passade man på att stoppa i sig lite extra :)

Självklart så var Helsingfors tvunget att toppa Felizias feber med 10 minus och mer eller mindre snöstorm :( Men med ipren i kroppen så klarade hon dagen bra. Hade vi inte varit iväg så hade hon självklart fått ligga och vila (eller om hon varit mer påverkad än hon var, nu svarade hon snabbt på iprenen och blev feberfri och förhållandevis pigg)!
Vi lyckades, till slut!, hitta samma galleria vi besökte förra året. Den är stoooor och full av skojiga affärer och, inte minst, ett bra lunchställe för oss alla.

Efter lunch blev det lite shopping innan vi började promenera mot båten. Nu kom vi i god tid :)

Träffade på en levande Elvis(?)guldstaty

Tillbaka på båten möttes vi av Tomten, som delade ut godis :)

Vi hade bokat bord på en av restaurangerna men F behövde få vila lite (skönt för oss andra också) så vi missade tiden (ville inte stressa). Istället åt vi på ett lite "enklare" ställe, men var gott det med :)

Blev en lugn kväll i hytten med chips, godis och läsk/festis. Jag och Robert turades om att gå och shoppa/leta efter lite julklappar.

Roligt på båten :)

Spanar på...

...den stoooora båten!

I går vaknade F med fortsatt feber men vi lyckades komma iväg i tid till frukosten och fick sedan med oss all packning av båten och bort till bussen.

Väl tillbaka i Uppsala var det dags att få i sig lite lunch och sedan julhandla... Vi var ju inte supersugna på att ta med oss en trött, frusen och febrig Felizia bland allt folk på Gränby C, men tack vare mamma så slapp vi det :) Efter att ha ätit lunch på IKEA så for vi hem till mamma och lämnade av Felizia (Tack mamma!) innan vi andra åkte till GC för att leta parkeringsplats - inte lätt... Folk stod verkligen överallt. Förstår inte hur vissa tänker!!! Gick ju knappt att ta sig fram med bilen på vissa ställen pga hur folk parkerat - de skiter liksom i alla andra bara de själva får en plats att stå på...GRRR!!! Tänk vad p-vakterna skulle kunna tjäna pengar sådana här dagar... Jaja till slut lyckades vi vara i närheten när en bil åkte och hann med att "sno" platsen.
Väl inne på GC så märktes allt folk egentligen inte så mycket. De var väl väl utspridda :)
Jag fick min sista julklapp inköpt och Robert ett par till iaf, han har bara typ 2 kvar nu (undrar hur många kan skulle ha kvar om inte jag hade köpt alla andra...? ;) )

Nu ska jag fixa färdigt det sista med Felizias och Jazmines paket, titta lite på uppesittarkvällen och sen är det väl dags att gå och sova. Eftersom alla andra sover här hemma så får jag väl helt enkelt vaka in julen i min ensamhet...
I morgon ska jag och barnen julmysa tillsammans (Robert jobbar) innan vi åker ut till Ängeby och fortsätter firandet.