tisdag 6 januari 2015

Jobbångest ... ?

Har känt mig låg och på dåligt humör idag :(  Egentligen utan anledning, tycker jag. Till jag senare på eftermiddagen började fundera på om det kanske är ångest inför morgondagen - att börja jobba igen ... Nu har jag ju inte alls varit ledig speciellt länge, men är trött i kropp och knopp, har ont i ryggen, etc och skulle egentligen gärna vilja fortsätta vara ledig fram till förlossningen (ja och därefter också, såklart). Men bara bita ihop några (5) veckor till.
 
Som tur är så har inte barnen behövt "råka ut för" min nedstämdhet idag. De har sysselsatt sig tillsammans. På förmiddagen hjälptes de åt att städa sina rum, bädda sängarna, etc. Eller ja, ska man vara uppriktig så hjälptes de åt hyfsat i Jazmines rum, medan Felizia fick göra det mesta själv i sitt rum, medan Jazmine satt uppe i sängen och lekte med/sorterade bokstavsbrickor ... ;)  Hon har börjat visa ett allt mer större intresse för såväl siffror som bokstäver - roligt! Hon sjunger bokstavssången, kan skriva och känna igen ett antal bokstäver och räknar till 59 (ibland längre, men kan behöva hjälp med 10-talen).
Senare på dagen lekte och pysslade de tillsammans. Men Jazmine har varit i sitt esse idag ... Felizia har varit riktigt tålmodig med henne. Det märks att de har varit tillsammans tätt inpå varandra några veckor nu, vilket är på gott och ont. Men för det mesta så leker de bra tillsammans och kommer överens, trots åldersskillnaden :)
 
Men jag har inte legat på soffan och deppat bara för det idag. Har röjt undan bland barnens ytterkläder i hallgarderoben - det svämmade över, kan man lugnt säga. Har även fått lite dammsuget (men ryggen protesterade på en gång så blev inte alltför stor yta ... barnmorskan har egentligen avrått helt från dammsugning, men ibland måste man liksom ;) ) och så har jag suttit med en del jobb. Inte ett dugg skoj, men nu är i alla fall engelskan planerad och klar till jag går på föräldraledighet, och det känns ju bra :)  Idrotten planerade jag, i det stora hela, klart före jul.
 
Efter att Robert kommit hem gick jag iväg och fyndade en fleeceoverall till bebis. Den är stor så passar till nästa vinter, men var ett fyndpris på den så kunde inte låta bli :)
 
 
Igår var jag och tjejerna inne i stan. Först plockade vi upp mamma för att hjälpa henne att köpa (framför allt frakta hem) en ny tv. Hon var ute efter en 40" smart-tv, men den hon ville ha var slut. Så jag tyckte hon skulle köpa en annan, lite större (var rea-pris på den). Det slutade med en 48" istället ... Så nu måste hon köpa en ny tv-bänk för att få plats. Oooops ;)
 
Som tack för hjälpen bjöd hon oss på lunch. Meningen var att vi skulle äta på IKEA, men tänkte typ resten av Uppsala också, så vi åkte vidare till Gränby C istället.
 
Gladfis :)

Först ville hon inte riktigt, så blev den här bilden. Men då sa hon: "Nej, mamma, ta en till. Jag såg inte glad ut. Ta en när jag ser glad ut!"
 
När hon fick se den andra bilden (den första här ovan) så sa hon: "Åh, vad jag ser fin ut! Titta på mitt leende mamma, visst är jag söt?!"
Gullunge <3

Det var mycket folk här också, men inte lika fullt som på IKEA, så vi fick inte ett bord tillsammans. Jag och Jazmine satt vid ett och Felizia och mamma vid ett strax bakom
 
Efter att vi ätit klart så åkte jag upp till Uppsala Spa på våning 3 för att få lite ansiktsmassage. Riktigt härligt och avslappnande :)  Sedan blev det en runda storhandling inne på Kvantum innan jag mötte upp mamma och tjejerna för att fara hemåt.
 
Nä kanske borde dra mig tillbaka och få lite sömn inför veckans tre jobbdagar. Får träffa nya rektorn "på riktigt" imorgon. Ska bli lite spännande att se vad hon "går för". Träffade en bekant strax före jul som hade henne som chef nu precis innan, och hon var väldigt nöjd. Hoppas jag och mina kollegor också kommer att bli det.
 
Nu kör vi - 28 arbetsdagar till sportlov och föräldraledighet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar