torsdag 15 januari 2015

Mvc och vecka 35

Nedräkningen fortsätter - igår gick jag in i graviditetsvecka 35 (34+1 idag alltså). Magen växer och växer (börjar bli nervös över hur stor lillhjärtat tänker bli egentligen ... Jazmine var lagom stor tycker jag! Felizia var väl okej, men föredrar Js storlek ;) ), men än så länge mår jag, fortfarande, helt okej fysiskt och störs inte direkt av den, annat än när den är i vägen (har ju slagit i den x (läs mååånga) antal gånger :) ). Hoppas hoppas hoppas verkligen att få slippa smärtor i form av foglossning, etc den här gången. Tycker det räcker med den hemska halsbrännan som blir värre och värre. Knappt att novalucolen hjälper längre :(
Ska man nämna fler "jobbigheter" så är bebis riktigt bökig i magen och verkar tycka om att plåga sin kära mamma med att gnugga och vrida på huvudet och ha sig - sitter många sköna nerver i det området ... men men, ska man se det positiva i det hela så är det ju att den rör på sig och gör sig allt mer redo för det "riktiga" livet - det gäller att vara optimist :)
 
Hade tänkt lägga upp en magbild för veckan här, men är något knas med uppladdningen av bilder på bloggen just nu
 
Var på mvc-besök häromdagen också. Mätning av mage, lyssna på hjärtat, ta prover och väga stod på schemat. Magen följer kurvan exakt - hade ökat med 2 cm sedan sist. Hjärtat pickade på i snabb takt - ca 148 slag/min.. Bebis levde rövare kvällen före, och fick nog svar på varför - h*n ligger fortfarande med huvudet ner, men har bytt sida för resten av kroppen - har hittills alltid legat med rygg och rumpa åt höger, men nu var de kroppsdelarna på vänster sida istället. Huvudet ner som sagt, långt ner, men inte fixerat. Lillhjärtat mår bra med andra ord :)
Mina prover såg också bra ut - socker på 4,8 och hb på 127. Behöver med andra ord inte äta några äckliga järntabletter!! Har inte ätit några på ganska så länge, och ändå hade hb:t gått upp lite :)
Vikten var väl okej ... + ca 14 kg, just nu. Ligger väl just nu på den vikt jag vägde in mig med på förlossningen när jag var gravid med Jazmine (och 5 kg över den vikt jag vägde in mig med på förlossningen när jag väntade Felizia) ... och mer lär det bli. Men men, är ju bara att träna bort det efteråt ;)
Vid nästa besök ska vi skriva förlossningsbrev - det närmar sig!
 
40 dagar kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar