onsdag 7 oktober 2015

Stall-/ridveckan, så här långt

Onsdag kväll och jag och tjejerna har nu klarat av våra dagar i stallet för den här veckan. Eller ja, så här långt i alla fall - för Felizias del väntar det dressyrtävling på söndag (och för min del också, då vi i styrelsen för SPK som vanligt är ansvariga och hjälps åt med diverse sysslor under dagen).
I måndags var det ju lektionsjobb för min del - återigen soligt väder (har hittills haft en väldigt tur med måndagsvädret!), men den var för låg för att nå över skogen och ner på ridbanan, så var ju ganska så kallt ändå ...
Ojämn vecka = tisdagsridning för Felizia. Den här gången hade jag med mig tre extra tjejer till stallet - vi hade bjudit med de kompisar från klassen som Felizia allt som oftast leker med (de har frågat några gånger om de kunde få följa med någon gång, och nu passade bra).
 

De verkade trivas bra i stallet (en av dem har ridit på Solängen tidigare och en annan har ridit en del tidigare, innan hon flyttade till Storvreta, medan den tredje knappt har träffat hästar alls) och Felizia fick både sällskap och lite hjälp.
På själva ridlektionen (hon har fått Felix det här hästbytet, by the way) tränade de vidare på att rida "på volterna", både i skritt, trav och galopp. De fick även prova på att minska/öka voltens storlek i skritten. Mycket galopp - de fick även galoppera varvet runt (i princip) i båda varven. 
Felix tyckte det var lite väl jobbigt att  kräva galopp runt på volten, men på fyrkantsspåret gick det bra :)  Pigg var han också! Felizia var nöjd, men kall efteråt (hon envisades med att rida utan jacka ... ). Och så var det ju såklart roligt att ha kompisarna på läktaren (var lite rädd att hon skulle ha svårt att koncentrera sig, men det var faktiskt inga problem) :)
 

Jag hade varit i stallet en vända tidigare på tisdagen, för att rida på den här sötnosen - Seiko.
 
Det är en relativt nyinköpt häst till ridskolan som jag nu har ridit 2 gånger. Han är inte riktigt redo för ridskoleverksamheten än, så han rids av mig och ett par till för att se om han ev. kommer att passa in lite längre fram. Jag hoppas såklart att han kommer stanna ett tag så jag får chansen att rida lite :)  Har inte ridit på 6-7 år (en evighet ju, när man ridit mer eller mindre oavbrutet sedan man var jätteliten), men kan ju lugnt säga att det var riktigt roligt (trodde ju inte annat heller ;)  ) att vara uppe i sadeln igen! Och gick till och med över förväntan bra också :)
Tackar Elin för lånet och hoppas såklart att det blir fler gånger :)
 
Idag var det, som vanligt, ridning för både Jazmine och Felizia. Jazmine har fått Nisse det här hästbytet (äntligen! :)  ) och fick hjälp av Felizia (som åker med oss ut för att vara stallvärd innan det är dags för hennes egen lektion lite senare på kvällen) att göra iordning.


På lektionen hade de lite "följa John" - en i gruppen drog en "uppmaningslapp" och alla andra i gruppen skulle göra likadant som hon som drog lappen visade. Ett par av de saker de nu fick öva på var:
 
rida med en hand, och ha den andra på hjälmen

rida i damsadel en bit i skritt

När Jazmine drog en lapp så fick de uppmaningen att slå ihop benen/fötterna ovanför hästens hals, 2 gånger.

 
De fick även trava några långsidor, då de skulle fortsätta att öva på lättridningen. Jazmine red själv hela lektionen (jag fanns i närheten utifall att, men höll inte i), vilket hon var sååå nöjd med :)  Måste ha varit väldigt viktigt just det där med att rida själv, med tanke på att hon ropade på mig vid 5.30 imorse (när jag äntligen lyckats få Winzton att somna och såg fram emot en timmes sömn innan det var dags att väcka Felizia) bara för att säga just det ... ;)
 
Felizia fick Ina det här onsdagshästbytet, men såg inget av lektionen då jag (och Winzton) var hem till en kompis på middag (Robert och Jazmine åkte ut och tittade på Felizia). Får ta och fråga ut henne lite om lekionen när vi ses imorgon bitti :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar