fredag 31 oktober 2014

Barndomsminnen i Gottsunda

Ja, som jag skrev i gårdagens inlägg från Olympic Day, så tog jag med Felizia på lite sigtseeing runt i mitt barndoms Gottsunda. Lägger in en "bildbomb" (och tar bilderna i den ordning vi besökte ställena, inte i kronologisk ordning) och skriver lite om vad det är ni får se.
 
Mina två skolor har vi sett lite av när vi varit på simskolan, men inte gått lite närmare, som nu.
 
Här, på Treklangen, gick jag under skolår 1-4 (ht)
 
Nu är den renoverad ett par gånger sedan jag gick där (var ju 1988-1991) - då var hela byggnaden i ett plan. Syns inte så bra på bilden, men jag gick i den del som är längst till höger.

Och i den här delen av Gottsundaskolan gick jag i skolår 4 (vt)-6
 
Meningen var att vi skulle börja där redan på höstterminen i 4:an, men ombyggnationen från en ren högstadieskola tog lite längre tid än beräknat. Fönstrena man ser längst till höger tillhör mitt gamla klassrum, om jag inte minns fel.

När det blev dags att börja högstadiet så flyttade vi en korridor bort på samma skola
 
Och den byggnaden ser precis likadan ut som för 20 år sedan ... :)  Men inomhus har de säkert (förhoppningsvis) renoverat en del.
 
Vi flyttade från Gottsunda (till Sala Backe, på andra sidan stan) under sommarlovet mellan 6:an och 7:an, men jag valde att gå kvar med mina gamla kompisar.

Mitt gamla dagis (jo då hette det faktiskt så) - Sopranen
 
Minns det som ett urmysigt ställe! Avdelningarna hade även de musikaliska namn - Näktergalen, Lärkan (på ena sidan) och Trion och Kvartetten - jag gick på Trion. Mitt emellan de två sidorna fanns (finns, antar jag) ett stort allrum med en klätterborg där vi hade mycket skoj.

 
Gården ser inte alls ut som då (och tur är väl det, annars hade väl lekredskapen varit rent livsfarliga ;) ) - då fanns det bl.a. två större klätterställningar på den här delen av gården. Och så hade vi en liten trädgård/ett litet odlingsland, där vi odlade morötter, bl.a.

Högra delen av byggnaden är (var, vet att de ha bytt namn på avdelningarna) Trion
 
Minns, som ni kanske förstår, min dagistid med värme och glädje :)

Bara en liten bit därifrån bodde jag under mina första 4 år
 
Jenny Linds väg 70
 
Den mittersta dörren var vår (men var de gula på vår tid, mamma?). Vi bodde på bottenplan (några av lägenheterna hade en trappa upp direkt när man kom in, vilket vi hade på vårt nästa ställe - mer om det sen) i en 3:a. Minns fortfarande hur det såg ut inuti lägenheten då och hur planlösningen var. Jag och Tomas delade rum, och vårt rum låg rakt fram när man kom in (på andra sidan den "långa" (den var nog inte så lång som jag minns den) hallen). Före vårt rum låg badrummet. Skulle kunna beskriva hela lägenheten, men stoppar där :)

Baksidan av huset
 
Vår lägenhet är den längst ner till höger

Vid den här eken har jag plockat myyycket ekollon :)

Nu gjorde Felizia detsamma :)

Lekplatsen ligger precis nedanför huset, vilket var praktiskt. Nu ser den ju inte ut lika som då, men roligt att den finns kvar.

Passade på att leka lite :)

Gottsundagipen ligger precis intill
 
Den är så mycket större än vad som ses på bilden, åt båda håll, och där har man spelat mycket fotboll, lekt, m.m. genom åren i Gottsunda. Hoppas den får förbli obebyggd (vet dock inte om man har byggt på någon del redan, var inte ner och tittade)!

I det här huset, lite längre bort i längan, bodde min bästa kompis från barndomen - Anna. Vi gick på samma avdelning på dagis och sedan i samma klass i skolan till och med år 7, sedan flyttade hon och hennes familj ner till Göteborg. Vi fortsatte att ses på sommarloven, och håller fortfarande kontakten. Försöker att ses när vi är nere i Alingsås, och i vintras var hon och hennes yngste son upp till oss och hälsade på.

 
Felizia tyckte att det var roligt att Anna, som hon ju har träffat en del nu, och jag hade bott så nära varandra när vi var små - har varit svårt för henne att förstå att Anna faktiskt har bott uppe i Uppsala, men nu blev det mer verkligt :)

När jag var 4 så flyttade vi till en större lägenhet en bit bort i Gottsunda och hamnade på
 
Flöjtvägen 64
 
Entrén ser PRECIS ut som när vi flyttade därifrån för 20 år sedan ... man hoppas ju att desto mer har hänt på insidan av lägenhetsdörren.
Här bodde vi som sagt en trappa upp (men med entré på markplan - nere var det en liten farstu och ett förråd) och de fyra fönstrena som syns hörde alla till vår lägenhet. 

 
Innanför det längst till vänster (i "utbyggnaden") var mammas sovrum till en början, när det sedan renoverades så förväxlade de tapeterna i hennes och Tomas rum, så de bytte. Nästa fönster hörde till mitt rum, sedan var det Tomas/mammas och det smala längst till höger hör till vardagsrummet (antar att det fortfarande är ett vardagsrum). Längs med hela lägenheten löpte en lång hall, där hade jag många hopptävlingar (lekte häst, och ställde upp resväskor och annat att hoppa över :) ) och andra lekar. Skulle kunna beskriva även denna lägenhet in i minsta detalj, men besparar er det också :)

Vår stooora balkong
(den har blivit lite renoverad - vi hade ingen inglasning, bl.a.)
 
Till höger om balkongen skymtar man fönstrena till köket.
 
 Även utanför denna lägenhet hade vi en stor lekplats - där blev det mycket lek, liksaså i den närbelägna skogen (tog aldrig någon bild på den, men ligger till vänster om lekplatsen, på andra sidan en stor grusplan). De har dock förminskat lekplatsen något sedan vi bodde där, och bytt ut lekredskapen (såklart).
 
Det var jätteroligt att vara tillbaka i min barndoms områden! Har inte varit i Gottsunda alls (bortsett från Gottsunda centrum då, i och med simskolan) sedan jag gick ut 9:an, i princip, så det var väldigt nostalgiskt.
Felizia tyckte det var roligt att få åka runt och titta på vart jag är uppväxt och vart jag gick på dagis, m.m., men det var lite kallt så vid sista stoppet så var hon inte lika "på" längre ... ;)
 
Hoppas kunna åka tillbaka med Jazmine (och lillefjun i magen) vid ett senare tillfälle - inte för att det är så viktigt att de ska se vart just jag är uppväxt, utan mer för att visa att det finns mer än "bara" Storvreta (som ju är det enda stället Jazmine har bott på, Felizia bodde ju med oss 3 år (nästan) i stan först (och hon pekar ofta ut det huset när vi åker förbi, så hon minns vart det var)) och de delar av Uppsala där mormor och farmor och farfar bor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar