lördag 1 november 2014

Hjälpreda :)

Jazmine vaknade upp dunderförkyld igår morse (har varit förkyld av och till ganska länge, men det har varit "lugnt" ett tag nu, till igår ... ja, jag är ganska så LESS på det här nu, och då är det ju bara början på virussäsongen ... :(  ) så vi fick ställa in den planerade lekdejten med Linda och barnen. Istället blev det en dag inne (det fina vädret till trots). Likaså idag (men nu gjorde det ju inte så mycket, med det här tråkvädret). Så Felizia och Jazmine har varit tätt inpå varandra ett par dagar, vilket kan göra att det blir mer eller mindre kaos ... ;)
Men nej, det har varit riktigt bra dagar faktiskt och de har hållit sams och lekt tillsammans mer eller mindre hela tiden :)
Idag hade de i uppgift att städa sina rum, innan det var dags att få lördagsgodis. Jazmine är inget fan av att städa utan tycker bara att det är jobbigt - mycket roligare att leka ju! ;)  Felizia gick då iväg en stund och kom sedan tillbaka med den här lappen:
 
 
För er som ev inte kan tyda vad det står, så skrev hon:
"Du ska få hjälp o städa rummet av Felizia"
(ja, skrev det rättstavat, för enkelhetens skull)
 
Sagt och gjort - de går iväg och hjälps åt att städa och sortera bland Jazmines pennor, kritor, papper, m.m. Eller ja, om jag ska vara uppriktig - det var mest Felizia som städade, Jazmine hittade såklart lite klistermärken att pyssla med, bl.a. ;)

Lite senare kom Felizia med ytterligare en lapp, den här gången till mig:

 
För er som ev. inte kan tyda vad det står, så skrev hon:
"Jag kan hjälpa till med tvätten och dammsuga i vardagsrummet också i matrummet"
(rättstavat här också, för enkelhetens skull)
 
Jag blev såklart jätteglad när hon kom med den - får se hur det faller ut imorgon :)
När jag frågade henne hur hon hade kommit på det här så fick jag inget direkt svar, och tänkte inte mer på det, var ju mest roligt att hon hade skrivit en så fin lapp. När jag en stund senare pratade med mamma och berättade om den fina lappen så visade det sig att de hade pratat om bl.a. det här när de åkte till Eckerö i onsdags - att man kan hjälpa till med olika saker hemma och sedan få ersättning (pengar) för det. Så jodå, det fanns alltså en baktanke med lappen ändå ... ;)
 
Gullunge! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar