torsdag 21 juli 2016

Furuvik del 3: LARS WINNERBÄCK

Kl 20 i lördags kväll var det så dags för Furuviksbesökets höjdpunkt (för min del) - konserten med Lars Winnerbäck! Han har varit nummer 1 på min artistlista i många, många år (minns inte exakt, men åtminstone 15 år) och han genomför alltid lika bra spelningar och skriver fantastiska låtar. Blev ju inte besviken denna gång heller :)  Även om man blev lite orolig när ljudet dog två gånger kort efter varandra precis i inledningen ... som tur var gick det att lösa och sedan höll det sig hela konserten igenom. Var ett riktigt bra ljud, vilket det ju inte alltid är på konserter, tyvärr fångades det inte riktigt upp av kameran ...


Den här låten Järnvägsspår ligger mig varmt om hjärtat, och inledde dessutom den första Winnerbäckkonserten som jag och Robert var på tillsammans, i december 2009


Har mååånga favvolåtar, men den här, Hugger i sten, ligger ju klart på topp 5. Den har liksom allt en bra låt behöver :)  Alltid lika roligt när han spelar den, med tanke på att den gavs ut 1999 och alltså har några år på nacken.


Han spelade en hel del gamla godingar under konserten, men även i princip alla låtar från den nya skivan. Här titelspåret Granit och morän, som växer i mina öron för varje lyssning.


Ett riktigt guldkorn på nya skivan är Sysselmannen. Sorglig men väldigt aktuell text om hur det ser ut i Sverige (och världen) idag. Winnerbäck höll ett väldigt bra "försnack" till låten, där bl.a. Donald Trump fick sig en rejäl snyting och där han sa att "vi pratar så mycket om vad vi har råd med och vad vi inte har råd med, men det vi verkligen INTE har råd med är att vara småaktiga" - behöver jag säga att han möttes av höga jubelrop från typ alla i publikhavet?! :)


Jazmine kom och stod och lyssnade en stund med mig

När Winnerbäck och bandet tackade för sig första gången under kvällen så kände man att, trots att han levererat hit efter hit (blandat med några lite mer "undangömda" låtar), några låtar saknades, dels sådana man ville höra och dels sådana han brukar spela. Men självklart kom de tillbaka igen. Och igen. Blev alltså två omgångar extranummer, med ett gäng låtar i varje :)

Elden är en sån där "måstelåt" :)


Samma lika med Söndermarken. Är en riktig fin låt med en underbar text och jag har nog aldrig hört honom sjunga den med så mycket känsla som han gjorde i lördags. Gåshud!

Avslutade så klart med en klassiker - Solen i ögonen! En riktigt gammal goding som fortfarande är en av mina absoluta favoriter. Inte en konsert utan den :)


Efter lite drygt 2 timmar var det "tack för ikväll" på riktigt, tråkigt nog. Men var som sagt en toppenspelning och i princip alla låtar man ville höra spelades också (men hade gärna hört Om du lämnade mig nu (men fanns inget duett-tjej med), Jag väntar på ett regn (men fanns inte de rätta instrumenten med i bandet), Varning för ras och Kom änglar).


Tur att det är kort tid till nästa Winnerbäckspelning, på hemmaplan dessutom - A Walk In The Park i Uppsala den 12 augusti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar