onsdag 11 november 2015

Kladdkaka med kola och after eight

Kladdkaka med kola-/after eight-kräm
 
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1,5-2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1,5 dl mjöl
1 nypa salt
 
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk ljus sirap
ca 100 g after eight
 
Smält smöret. Låt svalna något.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker (typ poröst, lite mindre).
Tillsätt kakao, mjöl och salt och rör ihop. Tillsätt sedan smöret och rör till en smidig smet.
Ha i smeten i en smörad och bröad (jag brukar använda kokos) form. Stick ner några bitar after eight, om du vill ha lite extra mintsmak.
Grädda i mitten av ugnen på 175 g, ca 20-25 min (beroende på ugn, ibland kan dryga 15 min också räcka. Beror ju också på hur pass kladdig man vill ha den).
Låt kaka svalna medan du gör toppingen.
 
Koka upp grädde, socker och sirap under ständig omrörning, till den börjar tjockna (kan ta 10-15 min). Ta bort från plattan och rör ner chokladen (vill man inte ha after eight så går det lika bra med annan choklad). Rör till det har blivit en smidig kräm. Bred ut över kakan (ibland kan den behöva svalna lite, beroende på hur rinnig den är, men har aldrig varit aktuellt för min del :) ). Förvara kakan kallt till det är dags att äta. Njut!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar