fredag 13 november 2015

Sjuklingar :(

Vad fort veckan har gått! Tyckte det var alldeles nyss som det var fredag, men inte för att det gör något, i alla fall inte den här veckan. Jazmine har varit sjuk sedan natten till söndag, och Winzton sedan i onsdags så har inte hänt så mycket skoj direkt, och då gör det ju liksom inget om veckan går fort.
 
Det var när Jazmine vaknade natten till söndag som jag kände att hon var kokhet, och jodå feber hade hon allt - 39,5! Men inga andra symptom så hoppades på att det var något snabbt övergående, speciellt som hon sedan var helt feberfri under tisdagen (och dessförinnan mått helt okej under både söndag och måndag, men med lite lätt feber). Men tji fick jag :(  Tisdag kväll kommer febern tillbaka - dryga 39 grader igen och dessutom hosta och täppt näsa. Och så har det varit sedan dess. Hon medicinerar med febernedsättande, astmamediciner och så nässpray - verkar vara en rejäl förkylning hon har åkt på. Hon känner dessutom lite obehag i halsen och har inte fått i sig så mycket att äta under veckan ... men mjölk, vatten och äppeljuice funkar. Och så lite frukt, yoghurt och smörgås. Men mat är hon inte så sugen på ... Hoppas det vänder snart!
 


Winzton har varit lite gnällig av och till några dagar och varit extra "tuttsugen", men så kan han vara emellanåt (och eftersom han sov utan mig båda nätterna under helgen (men jag var hemma, sov inne hos Felizia ena natten och Jazmine den andra, lite för att få sova mer än jag får göra tillsammans med Winzton - åh vad han behöver ett eget rum!) så tänkte jag att det var det det kunde bero på, att han ville ta igen lite mammatid). I onsdags tyckte jag dock att han kändes lite väl varm, och jodå feber där också - 38,9 :(  Hostan hälsade på där också så nu är det astmamedicin som gäller för honom också en tid framöver. Det jobbigaste med hans förkylningar är att han blir så rosslig och pipandas/andas tungt och ansträngt. Hoppas medicinen ska hjälpa så det blir bättre snart! Febern har dock gått ner lite och ligger nu bara runt 38. Nätterna är dock jobbiga (speciellt hostan och rossligheten) så blir inte mycket sömn ...
 
Här är han minsann kompis med medicinen, men när den sitter på masken och det är dags att andas då är den det värsta som finns i hela världen ;)


Som om inte det var nog så åkte Winzton på sin första fläskläpp i onsdags. Han satt på rumpan och skulle lägga sig fram på mage, men missade att hålla upp huvudet ... Ledsen lillkille en stund med blod i munnen, men det gick över ganska så snabbt.
 

 
Så har som sagt varit en väldigt lugn vecka här hemma. Jag som hade tänkt åkte in och träna i måndags och ut och rida i tisdags (idag var reservdag) ... men men så kan det bli. Hoppas på friska barn till nästa vecka så det blir lite träning och ridning då i alla fall :)  Har dessutom möte/samtal med min rektor på måndag, och är ju alltid roligt att ta med Winzton till jobbet när jag hälsar på.
 
Får se om/hur länge vi andra klarar oss ... Men Felizia känner sig helt frisk och är i skolan som vanligt, och jag och Robert känner oss väl mer eller mindre friska vi också (lite småtjocka i halsen och lite småont emellanåt, men är nog mer psykiskt, haha).
 
Var det någon som sa att det var november ... ?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar