lördag 15 september 2012

Ridning och Götlundabesök

Felizia var som vanligt iväg och red i förmiddags. Sista gången med Bonnie (hästbyte nästa vecka) och de fick rida ut i trollskogen och räkna troll.
 
I morgon är det tävlingsdags för stortjejen! Tror hon är lite småpirrig, men är ju tredje gången så ska nog gå bra. Men hon ska rida banan själv i morgon, tidigare har någon av oss sprungit bredvid. Går nog bra det här också. Spännande att få veta vilken häst hon får :-)
 
Det var bara Felizia och Robert som åkte till stallet idag. Jag ock Jazmine tog bilen till stan för att hämta upp mamma/mormor. När vi handlat blomma och fika så åkte vi vidare till Lunger, Götlunda (ligger mellan Arboga och Örebro) för att hälsa på min mammas faster, Ellen.
Har inte träffat henne på snart ett år så tyckte det var på tiden...
 

 
 
 
Hon är snart 94 (eller 95?) men är en riktig krutgumma. Hon bor egentligen inne i Örebro men tillbringar så mycket tid hon kan ute vid sitt lantställe i Götlunda. Hon brukar flytta ut dit i april/maj och stannar så länge hon bara kan (brukar iaf bli september ut).
Där rensar hon rabatter, krattar löv och barr, matar fåglar, m.m, m.m. Och njuter såklart av att kunna vara ute.
 
Och jag förstår att hon vill vara där så länge som möjligt. Det är lugnt och fridfullt och med fin natur runt omkring.


 
Jag var där kortare eller längre perioder varenda sommar när jag var yngre (eller, faktiskt ända till sommaren innan Felizia föddes) och minns att det verkligen var avkopplande. När jag var liten sprang jag runt och lekte, plockade stenar (som jag sedan tvättade :-) ) lekte borta i den närliggande grusgropen, m.m. och när jag blev äldre låg jag gärna i solen och läste och/eller vilade. Underbart!
När jag var yngre lekte jag även en hel del med mammas kusinbarn som ofta var där samtidigt som jag och Tomas (min storebror).
 
Som ni märker så har jag många minnen därifrån och det var roligt att få komma tillbaka idag och minnas på plats.
 


 
Besöket var väldigt uppskattat av Ellen, som tyckte det var så roligt att få träffa Jazmine igen.
 
Och Jazmine trivdes också bra. Roligast var nog alla vattentunnor som fanns ute på tomten, och så stenarna :-)
 

 

 


 
Tack och hejdå för den här gången!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar