tisdag 12 mars 2013

Morotskaka

Till kalas nr 2, i söndags, så bakade jag min första morotskaka. Är ju ett riktigt smarrigt bakverk den där morotskakan så har varit sugen på att baka en flera gånger tidigare men har liksom inte blivit av. Men nu kan jag garantera att det kommer att bli fler! Har just avnjutit den sista biten och skulle gärna ta en till, om det bara hade funnits mer :) Men är nog lika bra att den är slut nu, blivit mycket fika de senaste dagarna (plus godis till melodifestivalen i lördags...). Robert tycker inte om frostingen som är ovanpå så jag får se till att ha någon eller några att dela kakan med när jag bakar den (men han tycker iofs om själva kakan och jag äter gärna lite extra frosting ;) ).
 
Receptet jag använde mig av var det ur Leilas " A piece of cake"
 
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter

Cream Cheese Frosting

60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt morotskakan svalna.

Cream Cheese Frosting

Vispa alla ingredienser krämigt.
Bred frostingen över morotskakan.
 
Njut!! :)
 
Blev inte mycket träning förra veckan, och har inte blivit någon gymbesök än den här veckan heller... Men i morgon satsar jag på att komma iväg på ett corepass vid 19.45 (måste, måste, måste!!!) På fredag siktar jag på egen träning på gymmet efter jobbet. Och förhoppningsvis något pass under helgen. Måste ju rena samvetet igen efter allt svullande i helgen och de här närmaste dagarna efter ;)
 
Men fika är ju sååå gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar