måndag 1 juni 2015

Ridlärarinhopp :)

Jaha då var det ny vecka igen, och ny månad dessutom - juni, årets första sommarmånad. Men kan ju inte direkt påstå att det känts speciellt mycket som sommar idag ... nej regn och/eller BLÅST (läs: storm, typ) har vi haft nästan hela dagen :(  Så inte blivit så mycket gjort här hemma, blir lätt så med mig när det är tråkväder - jag blir trött och seg. Med en rejäl förkylning i kroppen så blir det ju inte direkt bättre heller.
 
Men på eftermiddagen fick vi lite sol i alla fall (men fortsatt BLÅSIGT), och tur var väl det eftersom jag skulle vara vikarie på dagens två första ridlektioner ute på ridskolan.
Jag minns inte när jag hade lektioner senast (men på Soläng var det i alla fall, för kanske typ 2 år sedan) och det är typ 6 år sedan (minst) som jag hade det regelbundet (på UPK), så lite ringrostig kände man sig. Men det var roligt och gick helt okej - elever och föräldrar verkade nöjda (får väl se om någon hör av sig till Elin och säger något annat ;)  ). Jag kommer att ha de två grupperna ytterligare 2 måndagar (sedan sommarlov från ordinarie ridtermin), vilket känns skoj - har saknat ridlärarbiten :)
 
Solängens Ridskola
 
Eftersom en av grupperna var Felizias så har jag inga bilder eller filmer från hennes lektion, men kan ju berätta lite ändå :)
Sista gången med Jouri och det gick bra idag också. Lite olika styrövningar i trav och ett par olika galoppövningar, plus lite enklare sitsträning.
Styrövningen: slalom längs långsidan - volt på kortsidan - trav nedsittning/lättridning andra långsidan. Sedan fick de även lägga in en halt på andra kortsidan, och ersätta travlångsidan med galopp (ingen volt då). Sista galoppövningen blev att försöka hålla igång galoppen ett helt varv (eller fatta ny när/om hästen bröt av) - de red då en o en eller två o två. Betoning på vägen runt!
 
Ska bli roligt att få ha gruppen (eller ja, grupperna) två gånger till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar