söndag 6 april 2014

Hoppning, kalas x2, simskoleavslutning

Vilken helg det har varit - full rulle från start till mål, i princip. "Värst" var det igår med ridning och sedan två kalas därefter. Tur att det var roliga saker i alla fall :)
 
På ridningen var det hoppning tillsammans med Oskar. I det stora hela gick det bra men han är allt bra rolig den där lille herrn - först kan han vara så långsam så man undrar om han verkligen är vaken, för att sedan springa snabbt som tusan, och sedan mer eller mindre stanna igen. Men Felizia kämpade på riktigt bra och red bra vägar (även om Oskar ibland försökte välja egna vägar ... ) och de kom över alla hinder utan problem :)
 
Gör iordning Oskar inför ridningen - här spänns svanskappan

Framridning
 
Sedan red de en liten bana med hinder (snett igenom), bommar (snett igenom) och hinder (rätt upp)
 
Eftersom Felizia "tippade" av förra veckan (kan inte skriva att hon ramlade av eftersom hon tappade balansen (tog i lite för mycket) när hon gjorde bensparkar bakåt (över rumpan på hästen), så var en snäll "avtippning :) ) så bjöd vi på lite avramlingsfika efteråt, i form av marshmallowskladdkaka (Felizias favvo :) ) med grädde och saft.
Sedan hämtade vi Jazmine (som lekt med Valle, morfar och Eva-Lena) och skyndade hem för att fixa iordning inför det första kalaset - bowling på Fyrishov.
Det var första gången Felizia bowlade men hon tyckte det var jätteroligt! Tack Nils för ett roligt kalas :)

 
I väntan på nästa kalas (ca 2 timmar senare) så åkte vi hem till mamma/mormor en stund. Tjejerna lekte med dockskåpet, bl.a. Felizia och mamma hann med att spela en omgång "vänd-tia" innan jag skjutsade Felizia till Elins (klasskompis) kalas på Leos.

 

Jag åkte tillbaka till mamma medan Felizia lekte och hade skoj. När jag hämtade så var det fortfarande full fart på kalastjejerna - de verkade inte det minsta trötta eller sugna på att åka hem. Men när personalen ropade ut att "Leos stänger för dagen" så gick det hyfsat snabbt att få med Felizia till bilen :)
 


 
 
Idag blev förmiddagen ganska så lugn här hemma. Felizia och Jazmine lekte med duplo, la pussel, m.m. medan jag, bl.a., roade mig med att sortera bort urvuxna kläder ur Jazmines byrå och garderob, sorterade in nya (ärvda efter Felizia) och passade även på att möblera om lite bland kläderna. Det sistanämnda var ett måste då mängden kläderna ökade ganska rejält så en del av det som tidigare legat i byrån fick flytta in i garderoben och plagg som delat en stor byrålåda fick delas på två. Ja en sak kunde jag ju i alla fall konstatera - den där lilla tjejen är ju inte direkt i behov av nya kläder ... ;)
 
På eftermiddagen for vi sedan in till Svettishuset för simskola. Eftersom vi är bortresta nästa helg så var det här sista gången för Felizia - skönt det. Det enda positiva har ju varit att Felizia i alla fall har fått simma en stund (om än väldigt kort) 1 gång/vecka, men hon har ju inte utvecklats speciellt mycket (inte fått någon vägledning och hjälp till det, är alltså inte Felizia det "är fel på", om ni förstår vad jag menar). De påminde om att snabbt återanmäla till hösten, men nehejdu det tänker ju inte vi göra. Nä, vi satsar på den 16 juni - då öppnar Gottsundabadet sin bokning för simskola till hösten :) Det är en bit längre att åka, men det är det helt klart värt!
 
Efter simningen åkte jag och Felizia (Robert hade kommit förbi Svettis och hämtat upp Jazmine) till Gränby för att sätta upp orienteringskontrollerna för år 5s lektioner kommande vecka.
 
Jag fick bra hjälp :) 

 
Jag blir ju ibland lite mörkrädd när det gäller kunskaperna hos vissa av mina elever (främst de i år 4-5) och inte ändrades det av att Felizia hade mer koll på kartan och förstod mer av det här med orientering än vad de har/gör ... speciellt med tanke på att det var första gången hon såg en karta! Hon hade inga problem att peka åt vilket håll vi skulle (jag hade, såklart, vridit kartan åt rätt håll (men det hjälper jag de svagaste eleverna med också)) och platsen till sista kontrollen kunde hon orientera till själv (från platsen för kontrollen innan) - duktiga 7-åring! :) Bådar gott inför framtiden :)
 
Kommande vecka är jag "gräsänka" mån-ons då Robert åker till Örebro på utbildning med jobbet. Eleverna får tametusan hålla sig i skinnet dessa dagar, har inte tid att reda ut diverse incidenter när jag måste hämta på förskola/skola också ...
Apropå det som hände förra veckan så har jag nu varit i kontakt med socialtjänsten för första gången också. Hoppas det ska hjälpa föräldrarna att förstå allvaret ...
 
Snart påsklov !!! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar