onsdag 18 september 2013

Olympic Day

Idag har det varit en hektisk, men rolig, dag på jobbet. Vi har, tillsammans med ytterligare en skola i området, haft en idrottsdag i olympiska tecken - Olympic Day i samarbete med Sveriges Olympiska Kommitté och Upplands idrottsförbund. I korta drag så är det en idrottsdag där ovan nämnda bjuder in en grupp olympier samt kontaktar ett gäng föreningar som kommer till skolan och lär ut sina idrotter till eleverna.
Varje klass får prova på fem olika idrotter à 45 minuter under dagen. Några av de idrotter vi fick till oss: bågskytte, golf, skateboard, rodd och volleyboll.
 
Vi har verkligen haft en kanondag och det där utlovade regnet höll sig borta hela dagen, till och med att solen sken emellanåt! :)
Min roll, efter att ha roddat ihop det sista under morgonen ... , var att vara "spindeln i nätet" (föreningsaktiva tog hand om eleverna på varje station) vilket gjorde att jag kunde gå runt och titta på alla idrotter. De flesta eleverna verkade nöjda, likaså lärarna, vilket jag kan förstå för det såg verkligen kanonskoj ut och man var ju inte så lite sugen på att prova på, speciellt bågskytte :)
 
Dagen började med traditionsenlig invigning med olympiska hymnen
 
intervjuer med de fem olympierna (här Nathalie Larsson, skeetskytt)
 
Marcus Oscarsson, kanot
 
Lassi Karonen, rodd

fackelstafett med den "olympiska" elden
 
och den svenska nationalsången
 
Varje klass representerade ett land och hade gjort både stora

och små flaggor

Varje deltagare hade fått en egen nummerlapp
 
En mycket uppskattad gren :)
 
När hela dagen närmade sig sitt slut så samlades vi allihopa för en gemensam avslutning.
 
Både olympier (här Elin Holmlöv, ishockey, och Johan Röjler, skridsko) och föreningsaktiva fick skriva mååånga autografer under dagen :)
 
Det har varit mycket jobb med dagen, men med facit i hand så var det verkligen värt det! Speciellt som man fick en schysst present som tack efteråt :)
 
En Olympic Day-tröja med de fem olympiernas autografer :)
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar