lördag 19 oktober 2013

Härliga höstdagar :)

Igår fick vi säsongens (kan ju inte säga årets ... ) första snöfall. Det var inte alltför långvarit men ack så kraftigt när det väl höll på. Det föll stora flingor här i Storvreta och blåste samtidigt halv storm så det var ju sådär halvkul att vara ute då. Tur att det inte var så långa stunder i taget - ur bilen för att stänga garagporten och tillbaka, från parkeringen vid skolan för att lämna Felizia och tillbaka och sedan från parkeringen vid förskolan för att lämna Jazmine och tillbaka. När jag började fara in mot stan så övergick snöandet i regn ... Och senare under dagen sken solen! Både i Uppsala och här :)
 
"Titta mamma, det snöar!" utbrast Felizia när hon tittade ut

 
När jag hämtat barnen på eftermiddagen så stannade jag kvar ute (Felizia och Jazmine ville hellre vara inne ... ) och plockade in lite leksaker, plockade de sista äpplena som fallit ner på marken och krattade löv. När jag började bli färdig så kom tjejerna ut. De hade roligt i lövhögarna ... som inte var lika fint ihopkrattade när de hade farit fram ... ;)

Det låg fortfarande kvar lite vitt här och där i trädgården

Underbart väder!

Mycket löv ...

... ger många högar


Vi tog en tur till apoteket för att hämta ut Rinexin till mig (nej jag är fortfarande inte helt frisk, börjar bli lagom less på denna segdragna förkylning ... ) och när vi kom tillbaka ville tjejerna hjälpa till lite, istället för att "förstöra" :)

 
 
Idag har vi haft en härlig dag ute i Ängeby! Först ridning för Felizia. Hästbyte och denna gång fick hon Jouri, den häst vi var med och provred i somras. Han är snäll och skötsam av sig men Felizia var lite nervös i början så jag stannade kvar inne på banan. Det gick bra till en början men i den första övningen med bommar (var hoppning idag) de skulle göra så hände något i traven (jag såg inte vad) och helt plötsligt kommer Jouri travandes innanför spåret med Felizia sittandes på halsen.
Det går bra att få stopp på ekipaget och allt gick bra men Felizia blev lite rädd, så jag sprang bredvid eller fanns i närheten resten av lektionen.
Övningarna de fick göra var att: 1) skritta ett varv på stora volten vid ena kortsidan med bommar mitt på öppna delen - trav på långsidan - vända mitt på kortsidan, över bommar, ut mitt på långsidan och 2) en och en komma i trav - vända mitt på långsidan, över ett krysshinder, ut mitt på kortsidan.
Efter "sitta-på-halsen-incidenten" så gick allt bra, men Felizia var lite nervös vid första anridningen mot krysshindret så där fick jag hjälpa till att styra lite :)
Men i det stora hela var hon nöjd efteråt, och Jouri är nu en av favoriterna :)




Skötsel efteråt 
 
När Felizia var färdig i stallet så gick vi för att se vad Jazmine och Valle gjorde. De var precis på väg ut så det blev lite lek vid Valles "äventyrsbana" innan vi gick bort till pappas/morfars och Eva-Lenas hus för att grilla korv.




Grillpinneletning

 
Mysigt!


Jazmine (även Felizia och Valle) gjorde ett besök uppe i hjullastaren
 
Innan vi for hemåt så blev det en massa lek och bus inne i huset.
 
TACK "Ängebygänget" för en mysig och trevlig dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar