fredag 16 mars 2012

På bättringsvägen

Den här veckan har vi alla, mer eller mindre, varit sjuka på något sätt. Det började ju i måndags med att Jazmine kräktes och Felizia vaknade med öronvärk (som på em visade sig bero på en sprucken trumhinna).

Felizia har mått bra sen dess (fick penicillin) medan Jazmines magproblem fortsatt (dock inga fler kräkningar). Igår var det som värst och hon hade ont mer eller mindre hela tiden. På kvällen blev det ett samtal till 1177 för att få tips om hur vi kunde hjälpa henne med smärtorna (alvedon/ipren hjälpte inte riktigt). De tyckte vi skulle åka in till akuten så de fick titta på henne. Så jag och Jazmine fick "glatt" klä på oss och åka iväg.
Innan vi åkte var hon dock lite piggare men kändes lika bra att åka in så de fick titta på henne, speciellt som hon varit dålig så länge och var på pass kass i magen som hon var.
Läkaren kunde konstatera att det var en elak typ av magsjuka Jazmine drabbats av men att hon ändå var i ganska så gott skick (behövde inte ta några prover). Vi skulle dock hålla koll på blöjorna och hur ofta vi behövde byta. Om hon fortfarande var lika lös i magen på söndag skulle vi återkomma. Vi hoppas det inte ska behövas!

I väntan på läkaren

Måste nog tillägga också att besöket gick riktigt snabbt, för att vara på barnakuten, - checkade in på parkeringen strax efter 20.30 och checkade ut en timme senare och då hade jag dessutom hunnit ge henne lite mat (hon var inte vidare sugen tidigare under kvällen). Inte illa! Så vi har alltså klarat av två akutbesök under veckan på mindre än 2 timmar!

Både jag och Robert vaknade igår med "olustkänsla". För min del gick det över under förmiddagen, även om jag inte fick i mig lika mycket till lunch som jag brukar, men för Roberts del blev det snarare värre. Så vid 13 fick jag gå hem från jobbet för att hjälpa till så han fick vila. När jag sen åkte in med Jazmine var han så dålig (typ kramper i magen, inget kräks eller så) att Felizia fick klara nattningsbestyren själv, men hon fick gå och lägga sig i vår säng så hon fick sällskap när hon skulle somna i alla fall. Vår duktiga stora tjej :-)

När vi vaknade, vissa tidigare än andra..., kände vi oss bättre alla tre (Jazmine var som vanligt igen) men lika bra att stanna hemma från jobbet idag också.

Har blivit en lugn dag med lite vila, brödbak, pyssel, besök på sopstationen och en promenad till affären för att köpa fredagsmys.

Felizia har blivit riktigt duktig på sparkcykeln nu, är nog dags för hjälm hädanefter, utifall att...



Nu hoppas vi bara att Felizia inte har blivit smittad, hon längtar till förskolan på måndag (har ju fått vara hemma hela veckan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar