lördag 4 april 2015

Fullständiga namn

 
När Felizia och Jazmine var nyfödda så tog det inte så lång tid innan de hade tre förnamn klara. Att det skulle vara just tre var inget vi hade bestämt innan Felizia föddes, men eftersom ingen av oss "fick igenom" vårt förstanamnsval (jag: Selma, Robert: Alexandra) så bestämde vi snabbt att hon skulle få de två namnen som andra och tredje förnamn (så behövde vi inte ta samma diskussion igen i händelse av ytterligare en dotter). Därefter har det varit självklart att göra samma lika för de andra.
 
Jazmines namn blev klara ett par dagar efter hemkomst - Clara (Robert) och Emmeline (jag). Båda namnen fanns med på listan när vi väntade Felizia. Emmeline är ett namn som legat mig varmt om hjärtat sedan jag gick på gymnasiet och gjorde ett arbete om Emmeline Pankhurst. Det var inte så mycket pga av vad hon stod för/kämpade för (även om det var väldigt bra saker!) utan mer att jag tyckte namnet var fint.
 
Och så Winzton. Det var ju inte helt lätt att enas om ett tilltalsnamn till att börja med (jag hade skrivit ner ca 10 olika förslag (Robert bidrog bara med tjejnamn den här gången, trots att jag uppmanade honom om killnamn också) och bad Robert välja ett - valet föll då på Winzton (som jag hade stavat med s, men Robert tyckte det vore lite taskigt om lillebror inte fick stava sitt s-ljud med z ... ;) )), och inte var det lättare med övriga två heller ... Inte nog med att man ska välja ut ett (i var), de ska klinga hyfsat bra tillsammans också.
Jag var ganska snabbt klar med mitt bidrag - Leon. Det var mitt "nummer 1" av killnamn när vi väntade Felizia och nu äntligen fick jag "använda" det :) 
Robert tog lite längre tid på sig, men slut blev Oscar hans bidrag (han hade ett par andra förslag också, men de dissades av mig ... ;) ), också ett namn som fanns med redan på Felizias lista (från Robert).
Vi skickade in pappret till skatteverket för ett par veckor sedan och medan vi var på landet så hade beviset kommit på att namnen var registrerade.
 
Winzton Oscar Leon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar